Pierwsze samochody z zawieszeniem pneumatycznym pojawiły się na drogach w latach 20. XX wieku. Jako pierwszy do seryjnej produkcji wprowadził je Citroen. Obecnie rozwiązanie to stosuje wielu producentów samochodów. W tradycyjnym zawieszeniu hydraulicznym stosuje się amortyzatory olejowe, których zadaniem jest tłumienie nierówności na drodze i zapewnianie komfortu jazdy.
Jeśli chodzi o zawieszenie pneumatyczne, rolę amortyzatorów pełnią poduszki pneumatyczne nazywane fachowo miechami. Powietrze do miechów tłoczone jest za pomocą kompresora zasilanego silnikiem samochodu. Chociaż samo zawieszenie jest skomplikowaną konstrukcją wyposażoną w różnego rodzaju czujniki oraz zawory, zasada jego działania jest niezwykle prosta.
Podczas wjechania kołem na nierówność czujnik daje sygnał do kompresora, który wypełnia miechy. Wypełnione powietrzem miechy skutecznie amortyzują wstrząs. Po zamortyzowaniu wstrząsu powietrze z miechów jest wypuszczane.
Podstawową zaletą zawieszenia pneumatycznego jest zapewnienie znakomitego komfortu jazdy. Z tego powodu rozwiązanie to stosuje wielu producentów aut w swych najdroższych i najbardziej luksusowych modelach aut. Na uwagę zasługują przede wszystkim zawieszenia pneumatyczne Mercedes, które poza skutecznym tłumieniem nierówności zapewniają dodatkowo stałe ugięcie samochodu, nawet podczas jazdy w zakręcie.
Utrzymywanie stałego ugięcia podczas skręcania wpływa na poprawę przyczepności oraz stabilności, jest więc elementem zwiększającym bezpieczeństwo jazdy. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu możliwe jest również regulowanie prześwitu samochodu. Jest to szczególnie ważne w przypadku jazdy w terenie. Zwiększenie prześwitu chroni podwozie przed uszkodzeniem i umożliwia pokonywanie wzniesień o dużym kącie nachylenia.