Naprawy motocykli i skuterów są o wiele prostsze niż te, które wykonuje się w samochodach osobowych. Na przykład gdy dojdzie do uszkodzenia silnika w aucie, najczęściej cały pojazd ląduje na złomie. Pracy przy remoncie jednostki napędowej jest bowiem tak dużo, że całe przedsięwzięcie jest nieopłacalne. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku motorów, ponieważ wszystko jest mniejsze i łatwiejsze do serwisowania. Sprawdzamy jakie naprawy można wykonać w sposób szybki i prosty.
W dawnych czasach, gdy królowały silniki dwusuwowe (2t), remonty można było przeprowadzić nawet we własnym garażu. Dziś tego typu konstrukcje znajdujemy głownie w tańszych skuterach, pozostałe motory mają silniki czterosuwowe (4t). Ich naprawa główna jest nieco bardziej skomplikowana, ale dla dobrego mechanika wciąż zajmuje góra kilka godzin. Dla przykładu: Zarówno tłok, jak i cylinder do skutera 4t kupuje się jako gotowy zestaw i wymienia za jednym razem. W przypadku silnika samochodowego taka operacja przekraczałaby wartość pojazdu.
Każdy pojazd jednośladowy jest o wiele bardziej podatny na różne uszkodzenia. Mogą być one efektem wywrotki bądź otarcia o inny pojazd, choćby w czasie omijania korka. Dlatego producenci opracowali rozmaite części w inny sposób niż w autach, na przykład jest tak z lusterkami motocyklowymi. Są one prawie identyczne w wielu pojazdach, przez co można je tanio kupić, a wymiana jest banalna. Wystarczy tylko odkręcić mocowanie od kierownicy i przymocować nowy element.