Silniki Diesla nie są zbyt ekologiczne, dlatego w ostatnich czasach pojawiło się mnóstwo obostrzeń co do ich użytkowania. Muszą być wyposażone w specjalne układy oczyszczania spalin, tak by nie zatruwały środowiska naturalnego. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy jakie podzespoły są wykorzystywane do tego celu. Dowiemy się również co można zrobić w sytuacji, gdyby któryś z powyższych elementów zawiódł.
Pierwszym elementem oczyszczającym spaliny jest tak zwany katalizator, zwany fachowo konwerterem katalitycznym. Znajduje się w nim siatka wykonana z różnego rodzaju metali szlachetnych, takich jak między innymi platyna. Powodują one szereg reakcji, które zachodzą w spalinach, co powoduje zneutralizowanie najbardziej szkodliwych związków chemicznych. Gdy katalizator utraci swoją sprawność, na desce rozdzielczej zapali się żółta kontrola „check engine”. Nowy konwerter katalityczny, jak również inne elementy układu wydechowego, możemy dostać np. na stronie https://pamaku.pl/. Wymiana jest konieczna przed przeglądem technicznym, ponieważ w jego trakcie sprawdzany jest skład spalin.
O ile katalizatory są wykorzystywane nie tylko w autach dieslowskich ale także benzynowych, o tyle te pierwsze muszą dodatkowo posiadać filtr DPF Opel Insignia był jednym z pierwszych aut, w których wprowadzono to rozwiązanie. Filtr ten ma wyłapywać cząsteczki sadzy, które powstają zwłaszcza wtedy, gdy silnik jest zimny. Co kilkaset lub kilka tysięcy kilometrów uruchamiana jest procedura wypalania, która ma za zadanie oczyścić wkład filtrujący. Sadza zamienia się w popiół i gromadzi w odrębnej części filtra, który po całkowitym zapełnieniu musi zostać wymieniony.