Transport kontenerowy obejmuje 60% rynku przewozu towarów drobnicowych. W kontenerach oprócz drobnych towarów i niekonwencjonalnych wielkogabarytowych, przewozi się również węgiel, żelazo, płynne chemikalia oraz różnego rodzaju surowce przemysłowe. Niezbędnych formalności należy dopełnić niezależnie od rodzaju przewożonego towaru i jego ilości. W przeciwnym razie można narazić się na niepotrzebne komplikacje ze strony instytucji celno-skarbowych.
Podstawowym dokumentem, bez którego spedycja kontenerowa nie dojdzie do skutku jest faktura. Każde państwo posiada własne regulacje związane z podatkiem vat. Prawidłowa faktura musi przede wszystkim posiadać nagłówek Invoice lub Commercial Invoice, datę wystawienia, dane kupującego, informacje o sprzedającym, nazwę towaru i ilość, rodzaj waluty oraz adnotację o kraju, w którym został wyprodukowany towar. Dokumentem uzupełniającym fakturę jest lista załadowcza. Lista dokładnie określa wymiary, wagę, ilość towarów znajdujących się na paletach w kontenerze.
Najważniejszym dokumentem, którego wymaga profesjonalna spedycja kontenerowa jest konosament. Bill of Lading jest określeniem międzynarodowym i zapisywanym w skrócie jako B/L. Konosament pełni rolę papieru wartościowego, który poświadcza przekazanie ładunku spedytorowi w celu dostarczenia do wyznaczonego celu. Dokument ma nadany indywidualny numer seryjny i jest przypisywany do konkretnej transakcji. Osobą upoważnioną do odbioru towaru jest wyłącznie posiadacz oryginalnego egzemplarza konosamentu.